desperate times

Sinds kort staat er een bloemenboeket te pronken op mijn bureau.
Niks speciaals, hoor ik je denken. Maar het mijne is er eentje van Lego.
Heel erg duurzaam (als je het plastic wegdenkt), want nu kon ik het dure bloemenabonnement, waar ik al jaren aan vast zat, opzeggen en zie ik toch iets fleurig vanuit mijn ooghoek staan.

Niet dat ik een kroost heb stil te houden met educatief verantwoord speelgoed, maar een tijdje geleden zag ik op ‘the gramm’ iets passeren van de nieuwe Botanical-serie waarmee de blokjesgigant plots een heel nieuwe doelgroep heeft ontdekt: volwassenen.
Want dat blijkt nu een gigantisch marktaandeel dat (laten we wel wezen) misschien niet zit te wachten op een piratenschip van 27.000 stukjes om in elkaar te knutselen, maar blijkbaar wel warm wordt van een boeket wilde bloemen - ik dus.
Of die zich, bij wijze van jeugdsentiment óf slimme investering, op de collector’s items van de Star Wars-saga heeft gesmeten. Wat ik dus niet wist, was dat Lego enkele jaren geleden in serieuze geldproblemen zat en iets drastisch moest doen om te overleven. Mission accomplished, lijkt me!


Wat je daarvan kunt leren? Dat je de oplossing soms niet al te ver moet gaan zoeken. ‘t Is niet dat Lego plots haar core business heeft veranderd. Wel integendeel. Ze blijven doen waar ze goed in zijn, alleen hebben ze een ander segment aangesneden. Slimme jongens, die Denen. Soms komt het er op aan van iets dat goed werkt, gewoon in een ander jasje te steken. Simple comme bonjour.


Het was voor Lego op zijn minst een herpositionering, en eigenlijk ook een re-branding waarvan ze allicht niet eens besefte dat ze er een nodig had. En kijk, het heeft mij toch maar mooi over de streep getrokken om mijn klassieke puzzel met 1000 stukjes eens in te ruilen voor een Lego bouwproject. Ik kan het je warm aanbevelen. Heel mindful en al.


Wat ik je óók kan aanbevelen is om zelf je product en je branding eens tegen het licht te houden. Doet die nog steeds haar werk of is die ondertussen ook toe aan een make-over? Misschien is je business gegroeid of veranderd en kan je ook een frisse nieuwe kijk op je merk gebruiken?

Zin om daar eens over te babbelen? Dan kun je hier een vrijblijvende call met me inboeken.​
Kun je meteen dat prachtige bloemenboeket op mijn bureau zien staan blinken.

Vorige
Vorige

Waar je baas ongemakkelijk van wordt

Volgende
Volgende

kleur bekennen