Waar je baas ongemakkelijk van wordt

Helemaal geconsumeerd door de zoektocht naar mijn grote zwarte reistas, had ik die mail op vrijdagavond niet meteen zien binnenkomen.

‘t was tenslotte al bijna twee maanden geleden dat ik het examen voor WSET 3 (Wine & Spirits Education Trust) aflegde.

Maar de dag voor ik op vakantie zou vertrekken zat er plots een mail in mijn inbox met de verlossende woorden ‘Congratulations!’. De rest van de mail zette zich verder in die positieve trend. Lang verhaal kort: ik mag me vanaf nu gecertificeerd WSET3-expert noemen.

“Wat dat nu betekent?” kreeg ik de voorbije dagen al vaak te horen. Awel, dat ik nu ook officieel iets van wijn ken. Met een diploma enal (èn een officieel logo).

‘t Was de kroon op mijn werk (of studie in dit geval) van het voorbije jaar. Of ik dan misschien een carrière switch als sommelier overweeg? Niet echt.
‘t Is nooit een of/of-verhaal geweest, wel een van en/en. Net zoals ik niet enkel designer ben, maar ook copywriter. En nu dus ook officieel sommelier.

Er was een tijd (en die is nog niet zo gek lang geleden) dat Creative Directors van reclamebureaus daar een beetje zenuwachtig van werden. Hun visitekaartje - dat was toen nog een ding - deed dan wel vermoeden dat ze heel hard out-of-the-box konden denken, maar het mocht niet al te gek worden.

In de dagen dat ik mijn eerste stappen in de reclamewereld zette, was je óf art director óf designer óf copywriter. De term creatief generalist moest nog uitgevonden worden en het liefst paste je gewoon in een hokje. Kiezen en klaar.

Maar sinds toen is er wel een en ander veranderd. Ondertussen zijn visitekaartjes geen ding meer en heb ik ontdekt dat er nog mensen zijn zoals ik. En dat het bovendien helemaal oké als je geen expert in een enkel vakgebied bent, maar ook graag eens van koers verandert.

De ironie wil dat de vacatures voor creatieve profielen vandaag de dag zó breed zijn dat zelfs een creatief generalist er geen blijf mee weet.

"Vijftalige graphic designer / social media manager / content creator / fotograaf / web builder / UX specialist / video motion designer met Excel - en accounting skills. Kennis van copywriting is een pluspunt."

Dit soort vacatures voor creatieve profielen is geen uitzondering.
Nu, webcode schrijven doe ik al een hele tijd niet meer - daar werd ik gewoon heel erg ongelukkig van - maar content schrijven daarentegen doe ik des te liever. Met relevante copy, 100% seo proof, dat spreekt.

Dus ja, ik creëer graag mooie dingen als designer. En ik schrijf graag websites vol. Of nieuwsbrieven.
En een catchy headline of creatieve bedrijfsnaam. You name it, ik schrijf het.

Denk je nu ‘moh, dat is exáct waar ik naar op zoek ben!’, dan kun je een call met mij inboeken. ​

En ja, dat mág ook met een goed glas wijn.

Vorige
Vorige

een nieuwe business

Volgende
Volgende

desperate times